کد مطلب:298704 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

فرزندان حضرت فاطمه


مورخین و سیره نویسان در وجود این چهار فرزند حضرت فاطمه علیهاالسلام اتفاق نظر دارند.

امام حسن علیه السلام كه كنیه آن حضرت ابومحمد است كه در شهر مدینه در نیمه ی ماه رمضان سال سوم هجرت بدنیا آمد و امام حسین علیه السلام كنیه اش ابوعبدالله حسین است و در شعبان سال چهارم هجری در مدینه متولد شد. و دو دختر به نامهای حضرت زینب كبری و زینب صغری كه كنیه اش ام كلثوم بود. [1] .


حضرت زینب در سال ششم هجری چشم به جهان گشود. [2] وی به ازدواج عبدالله بن جعفر بن ابی طالب درآمد و فرزندانش از عبدالله، عون، علی و عباس بود. [3] .

حضرت ام كلثوم در هشتم هجرت متولد شد و گفته شده است، در سال هفدهم هجرت عمر بن خطاب از حضرت علی علیه السلام او را خواستگاری نمود و وی به ازدواج عمر درآمد و برای او پسری به نام زید بدنیا آورد و بنا به روایتی از او نیز دختری به نام رقیه داشت. گفته شده است ام كلثوم با پسرش زید در یك روز از دنیا رفتند. [4] .

علمای شیعه گفته اند: حضرت زهرا علیهاالسلام پس از رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله پسری سقط كرد كه پیامبر صلی اللَّه علیه و آله او را «محَسن» نام نهاده بود. [5] .



[1] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 18، مقاتل الطالبين، صص 78 و 49 و ارشاد، تأليف: شيخ مفيد، ترجمه و شرح: سيد هاشم رسول محلاتي، انتشارات:علميه اسلاميه، بي تا، جلد اول، ص 355.

[2] ر. ك: اعلام النساء، جلد چهارم، ص 91، در اين صفحه آمده است: «زينب، سيدة جليله ذات عقل راجح و رأي و فصاحته و بلاغة ولده ولدت قبل وفاة جدها- صلي اللَّه عليه و آله- بخمس سنين...».

حضرت زينب بانوي جليله كه از عقل و درايت و فصاحت و بلاغت والايي برخوردار بود و پنج سال قبل از رحلت جدش پيامبر اكرم صلي اللَّه عليه و آله متولد شد. جهت اطلاع از خطبه مشهور وي در شام رجوع شود به: بلاغات النساء، صص 36- 34.

[3] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 341.

[4] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، صص 340- 339، كامل، جلد دوم، ص 368 و اعلام النساء، جلد چهارم، صص 257- 255.

[5] ر. ك: ارشاد، جلد اول، ص 356.